جنگ جهانی در فضای سایبر، اولویت اول آمریکا

راهبرد جدید نظامی آمریکا منتشر شد؛

جنگ جهانی در فضای سایبر، اولویت اول آمریکا

سند جدید راهبرد نظامی آمریکا بالاترین اولویت را حفظ برتری جهانی آمریکا از طریق اقدامات تهاجمی در فضای مجازی برمی‌شمارد.

به گزارش سراب، سایت "گلوبال ریسرچ" در گزارشی به قلم  پرفسور "ایگور پانارین" نوشت: آمریکا پس از جنگ ستارگان به دنبال کسب هژمونی در جنگ سایبری است.

این گزارش می افزاید: قرارگاه سایبری آمریکا موسوم به سایبرکام (CYBERCOM) قصد دارد تا از جنگ سایبری به جای اهداف عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی استفاده کند.





راهبرد جدید نظامی آمریکا منتشر شد؛

جنگ جهانی در فضای سایبر، اولویت اول آمریکا

سند جدید راهبرد نظامی آمریکا بالاترین اولویت را حفظ برتری جهانی آمریکا از طریق اقدامات تهاجمی در فضای مجازی برمی‌شمارد.

به گزارش سراب، سایت "گلوبال ریسرچ" در گزارشی به قلم  پرفسور "ایگور پانارین" نوشت: آمریکا پس از جنگ ستارگان به دنبال کسب هژمونی در جنگ سایبری است.

این گزارش می افزاید: قرارگاه سایبری آمریکا موسوم به سایبرکام (CYBERCOM) قصد دارد تا از جنگ سایبری به جای اهداف عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی استفاده کند.
 
رئیس‌جمهور اوباما و وزارت دفاع آمریکا در روز 5 ژانویه 2012 دستورالعمل راهبرد دفاعی را با عنوان "حفظ برتری جهانی آمریکا: اولویت‌هایی برای دفاع قرن بیست‌ویکم" منتشر ساختند.

 این سند بالاترین اولویت راهبردی آمریکا را حفظ برتری جهانی آمریکا از طریق اقدامات تهاجمی در فضای مجازی برمی‌شمارد. کاخ سفید و پنتاگون صراحتاً هدف خود را ارتقای موقعیت جهانی آمریکا با حفظ برتری در فضای مجازی از طریق جریان اطلاعات و تاکتیک‌های جنگ سایبری اعلام می‌دارند.

از این‌رو، دولت اوباما پروژه ‌جاه‌طلبانه برتری جهانی خود را در دستور کار دارد که در واقع جایگزینی برای پروژه "جنگ ستارگان" رونالد ریگان و "جنگ علیه تروریسم" جرج بوش پسر خواهد بود؛ یعنی "جنگ جهانی در فضای مجازی".

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا 5 ژانویه امسال در پنتاگون نطق عمومی ایراد کرد و بحث "بازنگری راهبرد دفاعی" را مطرح ساخت. ایگور پانارین نویسنده و تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است که دکترین نظامی جدید واشنگتن بر کسب برتری آمریکا در فضای مجازی تمرکز دارد.

آمریکا اولین کشوری بود که علاوه بر سایر میادین جنگ نظامی از جمله زمین، دریا، هوا و فضا به فضای مجازی نیز به مثابه محیط جدیدی برای عملیات نظامی نزدیک شد. این مفهوم به سال 1998 برمی‌گردد، اما پس از وقوع جنگ اوت 2008 در اوستیای جنوبی به یک طرح واقعی تبدیل شد که البته لازم به ذکر است نتوانست نقش خود را برای آمریکا و متحد واشنگتن در منطقه؛ یعنی گرجستان به خوبی ایفا کند.

اواخر ماه مه سال 2009 ، باراک اوباما پست هماهنگ‌کننده فضای مجازی را در دولت نهادینه کرد که ایشان همواره باید در جلسات شورای امنیت ملی و شورای اقتصاد ملی حضور می‌یافت. در همان ماه، قرارگاه سایبری آمریکا نیز پا به عرصه وجود گذاشت که مقر آن در "فورت مید" مریلند بود و ریاست آن را ژنرال "کیت الکساندر" (Keith Alexander) از نیروی زمینی آمریکا برعهده داشت. لازم به ذکر است الکساندر با حفظ سمت همزمان رئیس سازمان امنیت ملی، قدرتمندترین سازمان اطلاعاتی آمریکا نیز بود.

آژانس امنیت ملی/ سرویس امنیت مرکزی (NSA/CSS) مهم‌ترین سازمان اطلاعاتی آمریکاست. این سازمان در 4 نوامبر 1952رسماً فعالیت خود را آغاز کرده و مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات نشانه‌ای و ارتباطات خارجی، به‌کارگیری سیستم استراق‌سمع پلکانی به عنوان تجهیزات فنی اصلی را برعهده دارد. سازمان امنیت ملی (NSA) با استفاده از عوامل رده پایین خود در نروژ، قبرس، قرقیزستان و کشورهای حوزه بالتیک به صورت مخفیانه ارتباطات الکترونیکی روسیه را تحت نظر دارد.

قرارگاه سایبری آمریکا موسوم به سایبرکام (CYBERCOM) قصد دارد تا از جنگ سایبری به جای اهداف عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی استفاده کند.
 
واحدهای اطلاعات ویژه و جنگ سایبری و نیز ساختارهای فرماندهی در درون نیروهای مسلح آمریکا تشکیل شده‌اند از جمله قرارگاه سایبری نیروی زمینی/ ارتش دوم.
 
جنگ سایبری دریایی از طریق قرارگاه سایبری نیروی دریایی مستقر در ناوگان دهم آمریکا کنترل می‌شود که البته قبلاً منحل شده بود اما دوباره تشکیل گردید.
 
قرارگاه سایبری نیروی هوایی همان نیروی هوایی بیست‌وچهارم موسوم به سایبر نیروی هوایی است. تفنگداران نیروی دریایی آمریکا نیز قرارگاه سایبری خاص خود را دارند.
 
بخش تحقیقات فنی وزارت دفاع آمریکا موسوم به آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DAPRA) هم‌اکنون در حال تکمیل پروژه میدان سایبری ملی است: "ماکت اینترنتی برای شبیه‌سازی جنگ و اطلاعات سایبری". پروژه میدان سایبری با هدف آزمایش تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جدید از طریق بازیهای جنگ سایبری و نیز آموزش نیروهای سایبری طراحی شده است.
 
ضمناً، راهبرد جدید مستلزم توسعه سلاح‌ها و ابزارهای سایبری جدید از قبیل ویروس‌های غیرفعال‌، برجهای دیده‌بانی سایبری و غیره است.

قانون‌گذاران آمریکا قانون جدیدی را تنظیم کرده‌اند تا از طریق آن دولت و فعالیت‌های نظامی را با هدف حفظ برتری آمریکا در فضای مجازی کنترل کنند.

یکی از مهم‌ترین روندها در حال حاضر ساده‌سازی روند تصمیم‌گیری برای عملیات‌ها و اقدامات تهاجمی جنگ سایبری است. در گذشته، آغاز یک حمله سایبری منوط به کسب اجازه سلسله‌مراتب از رئیس ستاد مشترک ارتش گرفته تا وزیر دفاع و شخص رئیس‌جمهور بود. اما طبق قوانین جدید، برای انجام چنین عملیاتی روند تصمیم‌گیری هم‌اکنون بیش از 10 دقیقه زمان نمی‌برد. این قانون عمدتاً عملیات‌های روانی را مورد توجه قرار می‌دهد که مخاطبان خاصی از کاربران اینترنتی را هدف می‌گیرد.

قرارگاه سایبری اوایل دسامبر 2011 تمرین شبیه‌سازی را پیاده کرد که در نهایت نیز مورد تعریف و تمجید ژنرال الکساندر قرار گرفت. در این تمرین بالغ بر 300 کارشناس حوزه سایبری حضور داشتند که به عنوان نیروی قرارگاه سایبری و عوامل "دشمن" انتخاب شده بودند و تاکتیک‌های دفاعی و تهاجمی و نیز برنامه‌های هماهنگ‌سازی را تمرین می‌کردند. عملیات دفاع سایبری شبیه‌سازی شده آمریکا در مرکز تمرین و آموزش نیروی هوایی در منطقه "نلیس"(Nellis) ایالت نوادا برگزار شد و این در حالی است که عوامل دشمن فرضی قصد داشتند تا از مراکز دوردست به شبکه سایبری آمریکا نفوذ نمایند.

در اندکی بیش از یک هفته، طرفین تلاش کردند تا پیروز این میدان باشند و طرح‌ها و نقشه‌های یکدیگر را خنثی کنند. ضمن اینکه، بازیگران با برگزاری جلسات توجیهی روزانه پیشرفت و عملکرد خود را ارزیابی می‌کردند. هدف از این تمرین، اجرای سناریوهای مختلف در کوتاهترین زمان ممکن براساس اقدامات و ضداقدامات احتمالی دشمن فرضی بود. مقامات وزارت دفاع این تمرین را کاملاً موفقیت‌آمیز دانسته و به کارشناسان قرارگاه سایبری به خاطر مهارت و کار تیمی عالی تبریک گفتند.

عجیب اینکه، تمرین قرارگاه سایبری در همان زمانی اتفاق افتاد که روسیه موج بی‌سابقه‌ای از اعتراضات خیاباتی را از پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ماه دسامبر گذشته تجربه کرد. به نظر می‌رسد بتوان گفت این اعتراضات که هزاران نفر را در اغلب شهرهای اصلی روسیه به خیابانها کشاند تا حدود زیادی سازمان‌یافته بود و از طریق شبکه‌های اجتماعی اینترنتی همچون فیس‌بوک واقعیت یافت.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد