فارسی‌فیس؛ کپی برابر اصل

در راستای رقابت با فیس‌بوک؛

فارسی‌فیس؛ کپی برابر اصل

عرضه نسخه فارسی و همسان فیس‌بوک با عنوان فارس‌فیس انعکاس گسترده‌ای در فضای مجازی ایران داشت.
به گزارش سراب، هرچند این روزها بیش از 89 شبکه‌ اجتماعی مختلف در ایران در حال فعالیت هستند ولی به تازگی نیز شبکه اجتماعی جدیدی به نام  farsface.com به این خانواده اضافه شده است که هنوز اطلاعات رسمی از گردانندگان آن در دست نیست. چندی پیش نیز موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی "تبیان" اقدام به راه‌اندازی شبکه اجتماعی تحت نام همین شرکت، کرده بود. خط مشی این شبکه‌های اجتماعی که هر روز بر شمارشان نیز افزوده می‌شود، با نگاهی به لیست قوانین و مقررات‌شان بسیار سختگیرانه‌تر از روند رایج جهانی شبکه‌های اجتماعی است و معمولا هم این بخش اولین قسمتی است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

برای مثال تبیان کاربران شبکه‌ اجتماعی خود را ملزم به ارائه تصویر اسکن‌شده کارت ملی خود می‌کند. داشتن اطلاعاتی مانند آدرس محل زندگی، شماره تلفن، کد ملی و کد پستی کاربر را جزو ملزومات اولیه عضویت در شبکه اجتماعی‌اش می‌داند. تبیان هدف از انجام این کار را جلوگیری از ایجاد شخصیت‌های مجازی و سوءاستفاده‌های ناشی از آن عنوان کرده است.

"فارس‌فیس" به‌رغم اینکه بسیاری از سختگیری‌های تبیان را ندارد اما در قسمت قوانین و مقررات خود شرایط خاصی را سر راه کاربر خود قرار داده است. اینکه مسئولان سایت مجاز به کنترل مطالب کاربران هستند و در صورت تخلف اکانت کاربر را حذف خواهند کرد، بدون اینکه خود را ملزم به پاسخگویی دلایل کارشان بدانند یا اینکه هیچ مسئولیتی در قبال از بین رفتن اطلاعات کاربران خود نمی‌پذیرد. البته رعایت تمامی این قوانین و مقررات به این معنا نیست که می‌توانید کاربر این سایت شوید، طی مراحل عضویت با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و کاربر مجبور می‌شود بارها و بارها فرم عضویت را پر کند تا شاید موفق به ثبت اطلاعات عضویت خود شود.

آنچنان که نظارت در این شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود، از خلاقیت اثر کمتری وجود دارد. شباهت ظاهر و ساختار این سایت‌ها با فیس‌بوک فیلترشده یکی از همین موارد است که حتی در رنگ قالب سایت هم کوچک‌ترین تمایزی به کار گرفته نشده است. با این حال وجود بخش‌های بازارچه، نظرسنجی، برنامه‌ها، آزمون‌ها، ویدئو‌ها و... از جمله نقاط قوت این شبکه‌های اجتماعی ‌به ‌شمار می‌رود که تلاش شده کمبودی نسبت به همتای فیلترشده‌شان نداشته باشند.

منبع: عصر ارتباط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد