جزئیات عملیات چشم روباه منتشر شد

افشای جزئیات محرمانه پرونده‌ای پیچیده (1)؛

جزئیات عملیات چشم روباه منتشر شد

مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی از عملیات چشم روباه مربوط به فعالیت های شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران را منتشر کرد.
به گزارش سراب، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی از عملیات چشم روباه مربوط به فعالیت های شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران را منتشر کرد.
 
در اطلاعیه این مرکز با اشاره به نقش‌آفرینی فعال، موثر و سیستماتیک شبکه بی‌بی‌سی در جریان جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران همراه با حمایت مالی و پشتیبانی مادی از جریان ضد انقلاب آمده است: این شبکه بر اساس رویکرد جدید استعماری دولت انگلیس با استفاده از شیوه‌های نوین و پیچیده اطلاعاتی اقدام به راه‌اندازی و تشکیل شبکه درهم تنیده اطلاعاتی با هدف و کارکرد جمع‌آوری اطلاعات خاص و هدفمند کرده است.
 
ایجاد شبکه جذب و آموزش محرمانه و سری در کشور با هدف جذب نخبگان رسانه‌ای و سیاسی، برقراری ارتباط تنگاتنگ با شبکه‌های معاند و ضدانقلاب خارجی به ویژه گروهک تروریستی منافقین و برخی گروهکهای دیگر و فعالیت‌های گسترده جاسوسی هوشمند از طریق تولید و نیز ارائه محتوا از نقاط استراتژیکی مانند اطلاعات وزارتخانه‌های حساس، سفارتخانه‌ها و حتی مناطق خاص مانند سکوهای نفتی از مهمترین محورهای عملیاتی این شبکه با پوشش فعالان و همکاران بی‌بی‌سی فارسی در ایران است که مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران در اطلاعیه خود به آنها اشاره کرده است.............







افشای جزئیات محرمانه پرونده‌ای پیچیده (1)؛

جزئیات عملیات چشم روباه منتشر شد

مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی از عملیات چشم روباه مربوط به فعالیت های شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران را منتشر کرد.
به گزارش سراب، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی از عملیات چشم روباه مربوط به فعالیت های شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران را منتشر کرد.
 
در اطلاعیه این مرکز با اشاره به نقش‌آفرینی فعال، موثر و سیستماتیک شبکه بی‌بی‌سی در جریان جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران همراه با حمایت مالی و پشتیبانی مادی از جریان ضد انقلاب آمده است: این شبکه بر اساس رویکرد جدید استعماری دولت انگلیس با استفاده از شیوه‌های نوین و پیچیده اطلاعاتی اقدام به راه‌اندازی و تشکیل شبکه درهم تنیده اطلاعاتی با هدف و کارکرد جمع‌آوری اطلاعات خاص و هدفمند کرده است.
 
ایجاد شبکه جذب و آموزش محرمانه و سری در کشور با هدف جذب نخبگان رسانه‌ای و سیاسی، برقراری ارتباط تنگاتنگ با شبکه‌های معاند و ضدانقلاب خارجی به ویژه گروهک تروریستی منافقین و برخی گروهکهای دیگر و فعالیت‌های گسترده جاسوسی هوشمند از طریق تولید و نیز ارائه محتوا از نقاط استراتژیکی مانند اطلاعات وزارتخانه‌های حساس، سفارتخانه‌ها و حتی مناطق خاص مانند سکوهای نفتی از مهمترین محورهای عملیاتی این شبکه با پوشش فعالان و همکاران بی‌بی‌سی فارسی در ایران است که مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران در اطلاعیه خود به آنها اشاره کرده است.
 
در فاز اول این عملیات در تابستان سال جاری، پس از شناسایی و احراز موارد اتهامی برخی از افراد فعال در این عملیات، تعدادی از متهمان از جمله خانمها: م.م، پ.آ، م.م و آقایان ن.ش و ا.ع.ع دستگیر و پس از انجام تحقیقات، پرونده‌های نامبردگان به همراه مستندات به محاکم قضایی ارسال شد.
 
به گزارش گرداب، در ادامه این اطلاعیه به فاز دوم اجرای عملیات چشم روباه اشاره شده و آمده است: پس از بررسی جزئیات به دست آمده دیگری از تلاش‌های فعالان و همکاران شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ایران، برای 24 نفر از متهمان که از جهت حجم اطلاعات و فعالیت در این شبکه به لحاظ امنیتی و کارشناسی، حائز اهمیت محسوب می شدند پرونده قضایی تشکیل شد.
 
بر اساس اعلام مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته برای 10 نفر از متهمان که در خارج از کشور به سر می‌بردند قرار غیابی صادر و پرونده سایر افراد در دست پیگیری قرار گرفت.
 
در این اطلاعیه با تاکید بر اهتمام ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به برخورد موثر و همه جانبه با همکاران مخفی و فعال شبکه ضد انقلاب بی‌بی‌سی فارسی و هشدار به فریب خوردگان داخلی، به اختصار گوشه‌ای از پرونده تعدادی از دستگیرشدگان، ذکر شده که در زیر به آنها اشاره می‌شود:
 
 1. خانم پ. دمتولد 1359، روزنامه نگار و فارغ‌التحصیل رشته مطالعات رسانه در مقطع کارشناسی ارشد است.
 
نامبرده که علی‌الظاهر علاقه‌مند به حوزه مسائل اجتماعی به ویژه زنان است، در مجلات اینترنتی و برخی مطبوعات سیاسی زنجیره‌ای و همچنین تعدادی از رسانه‌های زرد فعالیت داشته است.
 
فعالیت‌های اجتماعی وی همزمان با آشنایی با "شادی صدر" و "محبوبه عباسقلی‌زاده" شدت می‌گیرد تا آنجا که از وی به عنوان یکی از فعالان فمینیستی در ایران نام برده می‌شود. 
 
خانم پ.د اولین بار در 13 اسفند 1385 در پی تجمع در مقابل دادگاه انقلاب اسلامی تهران دستگیرشده است.

پس از آزادی از زندان و با توجه به متواری شدن تعدادی از فعالان فمینیستی به خارج از کشور، نقش وی موثرتر از گذشته تعریف می‌شود.
 
ادامه تحصیل نامبرده در رشته مدیریت رسانه در لندن، اولین زمینه آشنایی و ارتباط‌گیری کارمندان بی‌بی‌سی با وی است.
 
بعد از برقراری ارتباط و جلب توجه و اعتماد لازم، نامبرده با سرویس اطلاعاتی انگلیس مرتبط شده و سپس در مراحل مختلف و متعدد رفت و آمد به داخل کشور، به عنوان مامور انتقال پول‌های مرتبطین در داخل و کالاهای مورد نیاز ایشان، ایفای نقش می‌کرده است.
 
نامبرده در موارد متعدد و در پوشش بازوی تهیه محتوا برای شبکه بی‌بی‌سی و با استفاده از عناوین خبری و رسانه‌ای، به جمع‌آوری و ارسال اطلاعات خاص و دارای طبقه‌بندی اقدام کرده است. مستندات موجود در پرونده وی حاکی از ارتباط مشکوک نامبرده با برخی نخبگان رسانه‌ای بوده که در مراحل اولیه تحقیق تلاش بسیاری برای مخفی کردن این ارتباط‌ها داشته است.
 
 2. خانم م.روی 32 ساله و مجرد است. نقش پیچیده نامبرده، جذب و استخدام و همچنین کمک به خروج پذیرفته‌شدگان شبکه بی‌بی‌سی به خارج از کشور و تهیه محتواهای خاص برای برنامه‌های کلیدی بی‌بی‌سی فارسی بوده است.

مشارالیها از موثرترین همکاران بی‌بی‌سی در داخل کشور بوده که در راستای تولیدات محتوایی برای این شبکه فعالیت کرده و نقش بسزایی در چرخه تهیه و تولید خبر در این شبکه بر عهده داشته است.
 
نامبرده یکی از سرپل‌های بی‌بی‌سی برای معرفی و جذب فعالان رسانه‌ای به مراکز آموزشی این شبکه بوده است که در پوشش چند موسسه خاص مانند موسسه "ا.ک" فعالیت می‌کردند.

افراد جذب‌شده پس از گذراندن دوره‌های آموزشی خاص برای آموزش دوره‌های دیگری به اردوهای خارج از کشور اعزام می‌شدند که نامبرده خود در تعدادی از این دوره‌ها حضور داشته است.

لازم به ذکر است که جذب‌شدگان و برگزیدگان نهایی اردوهای خارج از کشور قبل از آغاز همکاری مستقیم با بی‌بی‌سی فارسی ابتدا به رسانه‌های مرتبط چون رادیو زمانه، روز آنلاین و... معرفی شده و پس از انجام فعالیت اولیه و آزمایش‌های مقدماتی همکاری در این رسانه‌ها، ضمن آشنایی کامل با محیط‌های کاری مطبوعاتی خارج از کشور و نحوه ارتباط با داخل کشور و فعالیت رسانه‌ای غیرمستقیم، با گزینش نهایی راهی لندن می‌شدند.
 
بر اساس مستندات و مدارک موجود، خانم م.ر از موثرترین افراد در حلقه تایید صلاحیت افراد جذب‌شده است که با "مهدی جامی"، از موسسین رادیو زمانه، مرتبط بوده و با همفکری و مشارکت وی این فرایند را دنبال می‌کرده است.
 
مشارالیها همچنین قراردادهای مالی متعددی با شبکه بی‌بی‌سی فارسی به منظور تولید محتوا و پشتیبانی برنامه‌ای منعقد کرده است که مستندات آن به پیوست پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است.
 
از دیگر اتهامات محرز نامبرده، ارتباط مشکوک و معنی‌دار با برخی کارکنان و عناصر بومی و غیربومی سفارت انگلیس در تهران بوده است که از اشاره به جزئیات این ارتباط به دلیل ملاحظات خاص خودداری می‌شود.

همچنین وی در اعترافات خود اطلاعات کاملی از افراد و همکاران فعال بی‌بی‌سی فارسی در ایران را ارائه کرده است که برخی از آنها در خور تامل و قابل توجه است و در صورت نیاز اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
 3. آقای س.ب
نامبرده متولد سال 1362 است. وی در زمان تصدی مسئولیت اجرایی پدر خود در کشور با افرادی از جریان اصلاحات همچون سروش، کدیور، مهاجرانی، سازگارا و ... آشنا شده و با آنها ارتباط برقرار می‌کند.
 
از بهمن‌ماه 1386، توجه ویژه‌ای از سوی جریان اصلاحات و همچنین سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به وی معطوف می‌شود. به همین جهت نامبرده در زمان کوتاهی به عنوان بازوی عملیاتی و رسانه‌ای برخی از این سرویس‌ها قرار می‌گیرد.
 
مستندات و مدارک ارتباط‌گیری پرتکرار و هدفمند "مهدی پرپنچی"، نفر دوم بی‌بی‌سی فارسی، "ندا دهقانی سانیج" (همسر پرپنچی)، "پناه فرهاد‌بهمن" و "حنیف مزروعی" که جزء افراد شاخص فعال در این شبکه هستند با نامبرده، حکایت از اقدامات گسترده و بعضا امنیتی وی دارد که به دلیل پاره‌ای ملاحظات خاص از انتشار آنها خودداری می‌شود.

بر اساس اقاریر نامبرده، وی علاوه بر همکاری با رسانه های جریان ضد انقلاب در اکثر اغتشاشات فتنه 88 حضور فعال و موثر داشته و اقدام به تهیه عکس، خبر، گزارش و ارسال آنها به این شبکه‌های ضدانقلاب کرده است.

از جمله نکات حائز اهمیت پرونده نامبرده، ارتباط‌گیری پیچیده و تبادل اطلاعات خاص و محرمانه کشور با برخی سرویس‌ها بوده است که به محض تکمیل پرونده و مستندات از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام لازم انجام خواهد شد.
 
 4. آقای س.کس.ک 27 ساله ساکن تهران و دارای مدرک کارشناسی است. وی که مدعی است یکی از نخبگان مستندساز کشور است، قراردادهای کلان و متعددی برای تولید مستندات سفارشی و هدفمند شبکه بی‌بی‌سی منعقد کرده است.
 
نکته قابل توجه در پرونده نامبرده پیشرفت سریع وی در بدنه و ساختار پیچیده شبکه بی‌بی‌سی است که منشأ آن شهرت خاص به فساد اخلاقی و اصرار نامبرده برای توهین به مقامات عالی‌رتبه کشور ارزیابی می‌شود.

نامبرده همچنین از مرتبطین "کاوه مشکات"، از تهیه‌کنندگان برنامه نوبت شما، در بی‌بی‌سی فارسی است.
 
 
 5. خانم ب.ه نامبرده متولد 1362 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته مددکاری است که در سالهای اخیر در فعالیت‌های رسانه‌ای اشتغال داشته است.

خواهر او با نام س.ه هم‌اکنون از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی است که بسته های خبری قابل توجهی را نیز در ایام فتنه و در روزهای پس از آن تهیه و از بی‌بی‌سی پخش کرده است.
 
وی با توجه به جایگاه تثبیت شده خواهرش در بی‌بی‌سی فارسی بازوی خبری و رسانه ای موثری برای رسانه‌هایی مانند BBC و رادیو فردا بوده است.

نکته مهم در پرونده شبکه بی‌بی‌سی که قبلا نیز به آن اشاره شد، این است که این شبکه چگونه و با چه ساز و کاری با وجود نداشتن دفتر و خبرنگار رسمی در داخل ایران، معمولا در انتشار اخبار مربوط به ایران به روز عمل می‌کند؟
 
پاسخ این ابهام، در نحوه جذب و آموزش کارمندان بی‌بی‌سی فارسی نهفته است. اولین نکته‌ای که در آموزش‌ها پس از جذب و استخدام این کارمندان (که همگی از افراد فعال رسانه‌ای داخل کشور هستند) بر آن تأکید می‌شود، حفظ ارتباطات با فعالان و دوستانشان در داخل کشور است که آنها نیز از افراد فعال رسانه‌ای هستند؛ لذا از طریق این کانال ارتباطی علاوه بر آنکه مسیر برای جذب و گرفتن همکار در بی‌بی‌سی همواره باز می‌ماند، این رسانه خواهد توانست به صورت فعال به موضوع جمع آوری اخبار و اطلاعات پرداخته و همواره اخبارش در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد.
 
گذشته از این موضوع، سیستم پیچیده جذب و آموزش در سرویس جهانی بی‌بی‌سی منوط به داشتن مهره‌های فعال در داخل کشورها است که در این زمینه نیز مشارالیها یکی از این مهره‌های فعال به شمار می‌رود.
 
در پرونده نامبرده همچنین مستندات ارتباطات چشمگیر وی با رادیو فردا وجود دارد.
 
لازم به ذکر است که پس از تکمیل پرونده ب.ه و بازداشت وی، مدیران بی‌بی‌سی و برخی مدعیان دفاع از حقوق بشر و همچنین انجمن‌های سیاسی دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تلاش کردند با ایجاد جو کاذب روانی اینگونه وانمود کنند که نامبرده تنها به منظور اعمال فشار بر خواهرش که در بی‌بی‌سی فعال است بازداشت شده؛ در حالیکه پرونده نامبرده خود سرشار از دهها اتهام ضد امنیتی است.
 
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: به زودی در بیانیه شماره دو این مرکز اسناد و مدارکی دال بر ارتباطات سازمان یافته شبکه بی‌بی‌سی، با عناصر خود در داخل کشور منتشر خواهد شد که گویای عمق اشراف اطلاعاتی مرکز بررسی جرائم سازمان یافته بر فعالیت‌های جریان رسانه‌ای فتنه‌گران است.

طی روزهای آینده بخش اول از مستند رسانه‌ای این عملیات از رسانه ملی پخش خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد