پرتاب ماهواره "نوید" به فضا

ماهواره نوید سومین ماهواره ایرانی است که در داخل کشور طراحی شده و پرتاب شد که مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تک باند است.
به گزارش سراب، ماهواره "نوید"، نخستین ماهواره ملی-دانشجویی ایران است که از سوی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده و در ۱۴ بهمن ۱۳90 روز ملی فناوری ماهواره‌ای رونمایی و با موفقیت به فضا پرتاب شد. مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تک باند است.

این ماهواره با ابعاد ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی‌متر مکعب و جرم ۵۰ کیلوگرم، به منظور استقرار در مدار بیضوی با ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۷۵ کیلومتر و زاویه انحراف‌مداری ۵۵ درجه طراحی شده‌ است.

ارتباط ماهواره با ایستگاه زمینی از طریق سه فرستنده و گیرنده در باندهای وی‌اچ‌اف و یواچ‌اف برقرار است و تامین انرژی آن نیز از سوی صفحات خورشیدی نصب شده بر بدنه جانبی سازه ماهواره در کنار باتری و بهره‌گیری از تنظیم‌کننده‌ها و مبدل‌های ولتاژ صورت می‌گیرد.

این ماهواره سومین ماهواره ایرانی است که در داخل کشور طراحی شده و پرتاب شد. پیش از این ماهواره "امید"، به عنوان نخستین ماهواره ساخت ایران است در بامداد ۱۵بهمن ۱۳۸۷ و در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در مدار قرار گرفت و در ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به عمر ۸۲ روزه خود پایان داد.

پس از آن ماهواره "رصد"، دومین ماهواره ایرانی بود که از سوی موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شد. "رصد"، با نام کامل رصد-۱، در ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ به فضا پرتاب شده بود و روز ۱۵ تیرماه ۱۳۹۰ مجدداً وارد جو شد و به عمر تقریباً سه هفته‌ای خود پایان داد.

ماهواره جدید ایران از دو ماهواره قبلی سنگین‌تر است.

منبع: تابناک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد